Al-Jazeera Buys Current TV, Pundits’ Heads Explode

Picture: Flickr User Mike Licht (CC)

Current TV was sold to Al-Jazeera English for a reported $500 million dollars. Eliot Spitzer has quit his show, while the Young Turks made a point of saying they are independent, and thus owned by neither organization.

Time Warner Cable opportunistically jumped at the chance to drop Current with the ‘change of ownership’ clause in their contract. Time Warner contends it was not a political move, but cited ‘lack of demand’ and their already-streaming online free content as factors. According to the New York Times, Time Warner Cable wrote: “We are keeping an open mind, and as the service develops, we will evaluate whether it makes sense, for our customers, to launch the network.”

The point has been made at AlterNet that Time Warner subscribers are hit with the cost of political organizations they may not even want, with FOX charging $1 per month for its content and MSNBC 20 cents.

It is difficult to take seriously, however, claims that anything regarding Al-Jazeera in America (which would be called Al-Jazeera America) are not at least somewhat politically-motivated. FOX fraudsters called Al Gore and his Current TV a litany of names from ‘failures’ ($500 million worth of fail) to hypocritical assertions of tax avoidance, even implications of American betrayal and of being *gasp* unpatriotic!  FOX has a long history of blind stereotyping and anti-Muslim hatred, xenophobic fear-mongering and jingoistic bias; they reveal too much of themselves by calling the internationally award-winning Al-Jazeera English news agencies Anti-American terror mouthpieces: “Al Jazeera, known as the network of the Arab Street, is also known for taking anti-American, anti-Israel and pro-terror positions.” Absurd allegations from arguably the most morally bankrupt propaganda companies in the media.

The Huffington Post reminds us that this partisan vitriol is nothing new;

The Bush administration condemned Al Jazeera for its Arabic-language network’s coverage of the Iraq War and broadcasting of al Qaeda tapes, even targeting its headquarters in Baghdad during the Iraq War. Perceptions that the news organization, which is funded by Qatar’s government, is anti-American continue even as U.S. political leaders such as Secretary of State Hillary Clinton and Sen. John McCain (R-Ariz.) have praised the network’s reporting abroad.

Al Anstey, managing director of Al Jazeera English, acknowledged to The Huffington Post in August 2011 that “in the United States of America, there were myths and misconceptions that needed to be tackled about what Al Jazeera stood for and what Al Jazeera English stood for and stands for.”

On Wednesday, Al Jazeera management expressed confidence that there’s strong demand for its programming in the U.S., which already accounts for 40 percent of the viewership of its streaming English-language network.

The talking heads at FOX are exploding so fast at news of the sale, you’d think terrorists had managed to creep in.

Bill O’Reilly has lambasted Al-Jazeera’s coverage of the Arab Spring for its ties to the government of Qatar; which would have been a legitimate criticism if it wasn’t embedded in such an an us-vs-them framing, and combined with a factually inaccurate post-9/11 terror angle. It is also particularly silly considering FOX’s parent company’s second-biggest investors is Saudi Prince Al-Waleed bin Talal, a nephew of the Saudi king. FOX’s biggest investor and founder is, of course, an Australian. Those damn international interests at work!

Glenn Beck went so far as to claim Al Gore had chosen to sell to Al-Jazeera over red-blooded American patriots such as himself. Unfortunately, Beck’s story is beset with inconvenient truths; he didn’t have the money for the purchase, didn’t intend to raise the money, was not a serious buyer, and happens to be at the opposite end of the philosophical universe as Gore. Beck then admitted that he thinks “global warming is nonsense”, and said that Al-Jazeera “hates America” while he himself loves it. Just loves it up in a cup.

Via The Young Turks:

Most of the ‘America hatred’ stems from Al-Jazeera’s coverage in the Middle East, including reporting on and showing the released tapes of Osama Bin Laden. Because a new agency should, you know, ignore or lie about what is going on in the world, especially if it concerns international affairs, the War on Terror or national security. How ridiculously pathetic is our own myopic national news when it has to be stated: “Content with an Arab perspective is not necessarily anti-American.”

Progressive online source Salon has even more on the possible biases and more possible openness of new points-of-view that would come from Americans getting that sweet cable access:

Juliette Kayyem, the national security and foreign policy columnist for the Boston Globe and lecturer at Harvard’s John F. Kennedy School of Government, told Salon that the impression of Al Jazeera as an anti-America, anti-Israel newsroom was misleading. On a visit last month to Doha’s Al Jazeera campus, she noted, the reporters seemed more than anything young, ambitious and innovative. (Failing to break into the U.S. market meaningfully with Al Jazeera English, the network had been streaming through YouTube for interested U.S. viewers.) They were unconcerned about ownership issuing marching orders: “The monarchy knows Al Jazeera is a good brand for the monarchy,” said Kayyem. “And the more they mess with Al Jazeera, it’s not a good brand.”

Which is not to say that Al Jazeera has magically shed a point of view. “I suspect as viewers get to know the content,” said Al Tompkins, the Poynter Institute’s senior faculty for broadcasting, “they will develop filters through which to watch the journalism, in the same way thoughtful viewers filter Fox or MSNBC and so on.” He cited Britain, Canada, South Africa and Denmark as states whose government-funded networks did good journalistic work.

For the record, can we just acknowledge that every media source has some bias somewhere along the political gradient, with many much worse than others? I can appreciate the alternative views from liberals at RT, for example, and still realize that they go easy on their own right-wing president Putin, who just granted a tax haven to the wealthy. I can enjoy the Chris Hayes and Ed Schultzes of MSNBC, and also see their news cycle as apologism for Obama‘s war crimes. I don’t need to suspect every local story from every minor FOX affiliate to be branded and approved by the GOP, especially if I’m watching FOX Sports.

Once again, it just requires constant calibration of your bullshit detector, which can only be helped by more information, not less.

, ,

  • http://www.facebook.com/mike.goodbaum.9 Mike Goodbaum

    Taxing the rich is stupid and just forces them to send the money elsewhere. At least with lower taxes you keep spending, ideally, n the country and thus create jobs and improve infrastructure.

    • Breshvic

      Well, *ideally*, of course. But that isn’t what happens. They send their money elsewhere anyway, because we do not employ slave labor like in China. Under the Bush rates, some of the lowest in a century, they got record profits and gave very little back to a flailing economy, wages stagnated, infrastructure faltered, they got even more deregulation and hid trillions away in untaxable offshore accounts.

  • DrDavidKelly

    Al Jazeera’s coverage of the Syrian conflict has been less than balanced. A big disappointment from an otherwise rigorous news source.

  • BuzzCoastin

    the machinations of propaganda machines
    and all vying for the attention of the Amerikan Couch Potatoh
    so as to sell them soap, cars & bullshit
    God Blush Amerika

  • https://sites.google.com/site/themattprather Matt Prather

    Anyone besides me notice or care that the Time Warner Cable logo is essentially an Eye of Horus?

    Anyone care that Al Jazeera English is owned by a conglomerate based in Doha, Qatar, which is one of several “heart of darkness”-strongholds of capital in the Middle East?